сряда, 2 февруари 2011 г.

Теория на вероятностите и математическа статистика

Книжка с това приятно заглавие седи до мене и ми се налага да я третирам като любимо настолно четиво предвид сесийните метеорологични условия. Ето че обаче ситуацията около мен все по-твърдо ме убеждава, че учението пречи... Щото каква е целта на учението... Аз знам, че е да станеш добър в някоя област(за предпочитане такава, кяото ти харесва) и после чрез уменията си у тая област да преуспееш и да се сдобиеш с добра обществена позиция.
Добра обществена позиция е примерно министър... или журналист в мастита медия. Точно е такива са ми и героите на днешното запенване по повод малоумията, които винаги ме пдосещат за тоя блог, предимно поради наличието на звучното нашенско словосъчетание "майка ти" в името му.

Тая гръмка новина се появи у вестник Труд. Аз като цяло си знам, че излезе ли в некоя нашенска медия новина, в чието заглавие има числа с по повече то една цифра, значи предстои забавление за хората завършили 5 клас с оценка над 3 по математика.
Тая случка естествено затвърди това ми очакване.
Първо от статията става очевадно ясно, че 48% от децата е абсолютно същото като 48% от първокласниците. Това разбира се е красив финт на всеки недоквалифициран журналя, как така ш'а направимм сензация то т'ва, че половината първокласници не знаят български, дайде да ги направим повече! По възможност окло 12 пъти повече! Ще се въздърба то коментар върху словосъчетанието "48% деца"... щото не знам как даже да го коментирам. Аз не знам процентът да е мерна единица за каквото ид а било, камо ли деца, но министър Игнатов има правото да не се съгласи с мен, все пак той е министър на образованието, а аз съм обикновен пикльо.
Тук е и любимият ми момент... Сметката е много тънка, а мисълта зад нея е прекомерно изтъняла, така че моля за големо съсредоточаване:
"...от 50 хил. първолаци, които сега са в класните стаи, за 24 000 българската реч не е майчина. Ако всяка година влизат средно толкова след 12 години, това ще важи за около 300 000 абитуриенти..."
Сега... 24(хил. първолаци незнаещи български) * 12(години) = 288(хил., които са били първолаци без да знаят български)
Да речем, че 300 000 е доста по-вестникарска цифра от 288 000, най-малкото е по-бомбастична. И пак остава да ем безпокои фактът, че 300 000 първолаци, далеч не са 300 000 абитуриенти... по ред причини... Първо според ЕС почти 40% от учениците в България не завършвали гимназия(тръпки ме побиват като си помисля каква сметка може да седи зад тия 40 процента и какво е сметнатао всъщност от тия комисии, че да стигне до беге ефира във вида,в който ни го показват), т.е. вече ги смъкнахме на половина... Ама... те абитуриенти след 12 години ш'а бъдат точно тия 50хил., които сега са първокласници и никой повече... т.е. не може 150хил. от 50хил. да не знаят български... поне не в приеманото по подразбиране из медиите поле на реалните числа. Значи всъщност то от тези 50хил, които сега са първокласници, след 12 години според цифрите, казани днес по телевизора(ерго, цифри, които отразяват безспорни природни факти) около 30 000 ще бъдат абитуриенти. Ако за миг бъдем (не твърде обективно в случая) напълно толерантни и речем, че равен брой от знаещите и незнаещите български език ще са прекъснали обучението си, то остават около 13 000 незнаещи български абитуриенти.

Простичък факт в случая е, че с малко помощ от министър Игнатов, в-к труд успешно извърши сложна сметка, доказваща следното простичко равенство:
13 000 = 300 000
Безспорен факт е, че ако вместо над добре познатото ни поле от реални числа, погледнем на написаното на горния ред(с малко уговорки около записа) като на нещо носещо смисъла да речем на Z2(полето с елемнти възможните остатъци при дление на 2) или пък Z5, то сметката става напълно валидна.
Ерго, аз очевидно съм твърде повърхностен в погледа си над писаното и говореното в медиите, тъй като реално те всъщност използват понятия и записи, които далеч надминават адекватното и логично ниво, на което би трябвало да бъде един средностатистически человек.
Простете ми, медии! Аз съгреших пред вас!

Няма коментари: